🔵 مهمترين و اساسىترين كار انسان
🌱 مهمترين و اساسىترين كارى كه ما در امتداد زمانى خود داريم اين است كه خودمان را درست بسازيم. هيچ كارى براى انسان مهمتر از درستساختن خودش نبوده و نيست و هيچ عمل در قدر و قيمت بدان نمىرسد.
🌱 و به مبناى رصين و فتواى قويم برهان و قرآن، علم و عمل، انسانسازند. قرآن عين برهان است و عقل و نقل معاضد يكديگرند و هر دو در اين حكم محكم متّفقاند. اگر انسان من حيث هو انسان بايد خودش را بسازد، چارهاى جز تحصيل علم نافع و عمل صالح ندارد. و چون علم و عمل انسانسازند، هر يک از ما بايد مراقب و مواظب خود بوده باشد كه چگونه دارد در شب و روز خود را مىسازد.
🔅مؤسسه معنویت تمدنساز
🆔 @mtsaz_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ أَلَا إِنَّ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ أَلَا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ﴿۵۵﴾ هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ﴿۵۶﴾ يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ﴿۵۷﴾
🍀 آگاه باشید! مسلماً آنچه در آسمانها و زمین است، فقط در سیطره مالکیّت و فرمانروایی خداست. بدانید که بی تردید وعده خدا حق است، ولی بیشترشان [این حقایق را] نمیدانند. ▫️او زنده میکند ومیمیراند و به سوی او بازگردانده میشوید.▫️ای مردم! یقیناً از سوی پروردگارتان برای شما پند و موعظهای آمده، و شفاست برای آنچه [ازبیماریهای اعتقادی و اخلاقی] در سینه هاست، و سراسر هدایت و رحمتی است برای مؤمنان.
📎 تلاوت ناب | سوره مبارکه یونس؛ آیات۵۵ الی ۵۷.
🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
✨ تفاوت تعظيم و پرستش
📍 فرق است ميان تعظيم و پرستش. اسلام تعظيم و تواضع را جايز مىداند و پرستش را منع مىكند.
🍃 فرق ميان پرستش و تعظيم اين است كه پرستش نوعى تقديس و تنزيه و تسبيح و تحميد است، و گفتيم تسبيح و تحميد و تنزيه از جميع نقايص و همچنين تكبير مختص خداست، زيرا كاملِ منزه از همۀ نقايص خداست و آن كه سپاس مطلق به اوست و اكبر و اعظم مطلق خداست. سجود و ركوع از لحاظ هيئت جسمانى عبادت نيست، از آن لحاظ عبادت است كه حالتى است كه اختصاص داده شده براى تسبيح و تكبير.
🍃 لهذا در سجود مىگوييم: «سُبْحانَ رَبِّىَ الأَعْلىٰ وَ بِحَمْدِه» و در ركوع مىگوييم: «سُبْحانَ رَبِّىَ الْعَظيمِ وَ بِحَمْدِه»، در موقع رفع رأس مىگوييم: «اَللّٰهُ اَكْبَر» و در حال قيام مىگوييم: «اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعالَمين» و يا «سُبْحانَ اللّٰهِ وَ الْحَمْدُ لِلّٰهِ وَ لا اِلٰهَ اِلَّا اللّٰهُ وَ اللّٰهُ اَكْبَر». تقديس منحصراً بايد براى خدا باشد و يا به خاطر امر خدا
📚 استاد شهيد مطهریرضواناللهتعالیعلیه؛ مجموعه آثار(حج)؛ ج۲۵، ص۱۰۸.
🔅مؤسسه معنویت تمدنساز
🆔 @mtsaz_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ﴿۲۷﴾
🍀 خدا مؤمنان را به سبب اعتقاد و ایمانشان در زندگی دنیا و آخرت ثابت قدم و پابرجا میدارد.
📎 تلاوت ناب | سوره مبارکه ابراهیم؛ آیه ۲۷.
🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
🔴 ميوههاى زهرآگين تمدن غربى
💥 تمدن غربى بر پايهى ستيز با معنويت و طرد معنويت بنا شد؛ اين خطاى بزرگ كسانى بود كه تمدن و حركت علمى و صنعتى را در اروپا شروع كردند. به علم اهميت دادند - اين خوب بود - اما با معنويت به جنگ برخاستند؛ اين بد و انحراف بود. لذا اين تمدن مادى و دور از معنويت هرچه پيشرفت كند، انحرافش بيشتر مىشود؛ هم خود آنها و هم همهى بشريت را با ميوههاى زهرآگين خود تلخكام مىكند؛ همچنان كه تا امروز كرده است.
💥 پديدهى استعمار - كه دهها كشور و ميليونها انسان را سالهاى متمادى غرق در سختترين و شديدترين محنتها كرد - يكى از چيزهايى است كه در نتيجهى تفكيک علم از معنويت، سياست از معنويت و دولت از اخلاق در اروپا اتفاق افتاد. دو جنگ جهانى اول و دوم هم از همان ميوههاى تلخ بود. كمونيزم و حكومتهاى اختناق ماركسيستى هم جزو نتيجهها و ميوههاى تلخ جدايى حركت علمى و صنعتى از معنويت بود. ويران شدن كانون خانواده، سيلاب فساد جنسى و طغيان سرمايهدارىِ افراطى، همه نتايج همان تفكيك است. (۱۳۸۳/۰۳/۱۴)
✨ حضرت آیتالله خامنهای سلمهالله
🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
💠 فتح باب بهواسطۀ محبت به مادر
🌱 بایزید بسطامی یکی از بزرگان عرفان است که بهواسطۀ خدمت و محبت به مادر فتح باب برای ایشان رخ داده است. درحالیکه پیشازاین با انواع مجاهدتها راه بر ایشان گشوده نشده بود. عطار ماجرای ایشان را در تذکرة الاولیاء آورده است.
✨ نقل است که گفت: آن کار که بازپسین کارها دانستم، پیش از همه بود و آن رضا [ی] مادر بود. گفت: آنچه در جمله مجاهدات و ریاضات و غربت میجستم، در آن یافتم. شبی مادر از من آب خواست. در کوزه و در سبوی آب نبود. به جوی رفتم و آب آوردم. مادر در خواب شده بود. [شبی سرد بود. کوزه بر دست میداشتم. چون از خواب درآمد، آگاه شد و مرا دعا کرد که دید] هم چنان کوزه در دست من فسرده شده بود. گفت: چرا از دست ننهادی؟ گفتم: ترسیدم که تو بیدار شوی و من حاضر نباشم. وقتی دگر گفت: آن یکنیمه در فراز کن! تا وقت سحر میپیمودم تا نیمه راست فراز کنم یا نیمه چپ. تا خلاف فرمان مادر نکرده باشم. وقت سحر آنچه میجستم، از در درآمد. (عطار نیشابوری؛ تذكرة الأولياء؛ ج۱؛ ص۱۳۸).
📗 #کتاب_سبک_زندگی_توحیدی
🔅مؤسسه معنویت تمدنساز
🆔 @mtsaz_ir