eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
کیمیای خدمت

▫️ «إِنَّ الدُّنْیا دَارُ صِدْقٍ لِمَنْ صَدَقَهَا وَ دَارُ عَافِیةٍ لِمَنْ فَهِمَ عَنْهَا وَ دَارُ غِنًی لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا»؛ هر کس از این دنیا برای آخرت ره توشه بگیرد، اینجا مرکز درآمد و اقتصاد است، چون هر کس به جایی رسیده است از و و خود در دنیا به آنجا رسیده است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کیمیای خدمت

▫️ «إِنَّ الدُّنْیا دَارُ صِدْقٍ لِمَنْ صَدَقَهَا وَ دَارُ عَافِیةٍ لِمَنْ فَهِمَ عَنْهَا وَ دَارُ غِنًی لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا»؛ هر کس از این دنیا برای آخرت ره توشه بگیرد، اینجا مرکز درآمد و اقتصاد است، چون هر کس به جایی رسیده است از و و خود در دنیا به آنجا رسیده است. ▫️ «وَ دَارُ غِنًی لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا»؛ فرمود زاد و توشه را از همین جا باید گرفت. هر کسی کار خیر کرد، به شهادت رسید یا جانباز شد، به نظام خدمت کرد به انقلاب خدمت کرد به جنگ خدمت کرد، به مراکز علمی خدمت کرد، به مراکز فرهنگی خدمت کرد، خدماتی ارائه کرد، نتیجه اش را می بیند. دنیا جای ثروت است که ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾؛ هر چه می خواهید برای راهتان بگیرید اینجا بگیرید! ▫️ شما قدری که جان بگیرید می بینید که شامل حال شما شد: ﴿هُوَ الَّذی یصَلِّی عَلَیكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ لِیخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ﴾؛ این کم مقام است؟! فرمود خدا بر شما صلوات می فرستد. خدا که خودش منشأ رحمت و برکت و مبدأ همه اینهاست می گوید ـ صلوات من بر فلان شهید! ـ صلوات من بر فلان خادم! ـ صلوات من بر فلان روحانی! این کم مقام است؟! خداست، وعده داد که ، من بر تو صلوات می فرستم! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/kmzh3lo ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/m_8c7-yulkY 📚 درس اخلاق تاریخ: 1403/02/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
آیه امید
▫️ از امام پنجم (سلام‌الله‌علیه) سؤال كردند كه كدام آیه امید بخش ‌ترین آیه قرآن است. ـ حضرت فرمود: دیگران نظرشان چیست؟ ـ سائل گفت معتقدند كه آیه ﴿یا عِبَادِی الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَی أَنفُسِهِمْ لاَ تَقْنَطُوا مِن رَحْمَةِ اللَّهِ﴾، از تمام آیات قرآن امید بخش ‌تر است. ▫️ حضرت فرمود: «لكِنّا أهلَ البيتِ لا نَقولُ ذلكَ»؛ ما اهل بیت این چنین نمی ‌گوییم. سائل عرض می ‌كند كه پس نظر شما اهل بیت درباره تعیین قرآن چیست؟ حضرت فرمود: «﴿وَ لَسَوْفَ یعْطِیكَ رَبُّكَ فَتَرْضَی﴾ الشَّفاعَةُ و اللّهِ الشَّفاعةُ و اللّهِ الشَّفاعَةُ» یعنی این آیه ﴿وَ لَسَوْفَ یعْطِیكَ رَبُّكَ فَتَرْضَی﴾ امید بخش ‌ترین آیات قرآن است و این هم مربوط به است. ▫️ سیدنا الاُستاد بیان لطیفی در این زمینه دارند. یك وقت رضا بعد از عطاست، یك وقت عطا به مقدار رضاست! 1️⃣ آن رضایی كه بعد از عطا باشد، هر مؤمنی مخصوصاً ولی خدا موظّف است كه راضی باشد به آنچه خدا به او داده است چه كم چه زیاد! این است. 2️⃣ یك وقت است كه خدای سبحان می ‌فرماید آن قدر كه تو می ‌خواهی به تو می ‌دهم؛ یعنی هر اندازه كه رضای تو در آن است به تو می ‌دهم. ▫️ از یك طرف پیامبر را معرّفی كرد كه او ﴿رَحمَة لِّلعَٰلَمِينَ﴾ است ﴿بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ﴾ است و از این طرف فرمود هر اندازه كه رضای تو در آن است به تو می ‌دهم؛ لذا هیچ آیه ‌‌ای به اندازه این آیه امید بخش نیست که ﴿وَ لَسَوْفَ یعْطِیكَ رَبُّكَ فَتَرْضَی﴾ و حضرت فرموده قسم به خدا این ناظر به است. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 132 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 10. حق الناس امیرمؤمنان (ع) می ‌فرماید: خدای سبحان حقوق بندگانش را بر حقوق خویش مقدم كرده است و رعایت حقوق مردم به ادای حقوق خدا خواهد انجامید؛ [1] همچنین می ‌فرماید: ستم برخی بندگان بر برخی دیگر (بدون ادای حق الناس) بخشوده نمی‌ شود. [2] [1]. جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ حُقُوقَ عِبَادِهِ مُقَدِّمَةً لِحُوقِهِ [عَلَی حُقُوقِهِ]‏، فَمَنْ قَامَ بِحُقُوقِ عِبَادِ اللَّهِ كَانَ ذَلِكَ مُؤَدِّیاً إِلَی الْقِیامِ بِحُقُوقِ اللَّهِ (غرر الحكم، ص480). [2]. أَمَّا الظُّلْمُ الَّذِى لا یتْرَكُ فَظُلْمُ الْعِبَادِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً (نهج البلاغة، خطبهٴ 176). 📚 مفاتیح الحیات ص 481. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مکتب حیا
🔹 ‌می ‌فرماید: ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللَّهُ عَمَلَكُمْ﴾ نه یعنی بعدها خدا می ‌بیند، این «سین» یعنی و محقّقاً می ‌بیند! 🔹 در سوره مباركه «علق» كه جزء عتایق سوَر است، فرمود انسان در محضر ذات اقدس الهی است، آیا او نمی ‌داند كه خدا او را می ‌بیند؟ این اولین مرحله از است كه ما را به دعوت كرده است. 🔹 فرمود: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یری﴾؛ سخن از انذار و جهنّم و ترس و امثال آنها نیست، سخن از حیاست؛ فرمود مگر انسان در محضر خدا نیست؟! مگر نمی‌ داند كه خدا او را می ‌بیند؟ حالا اگر كسی از راه و از راه متنبّه نشد، آن‌ گاه سخن از ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ﴾ مطرح است. 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 23 تاریخ: 1394/02/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دروس آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 درس خارج فقه قضا و شهادت از شنبه تا سه شنبه ـ ساعت 9 صبح 🔹 درس اخلاق چهارشنبه ها ـ ساعت 9 صبح دروس معظم له: سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli ↙️ درس اخلاق: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 10. حق الناس كمترین و لازم ‌ترین حقوق امام صادق (ع) فرمود: كم‌ترین حقوق برادرت بر تو این است كه هر آنچه را برای خودت می‌پسندی برای او نیز بپسندی و آنچه برای خود نمی‌پسندی بر او نیز روا نداری [1] و نیز فرمود: موٴمن بر موٴمن هفت حق دارد. واجب‌ترین آن‌ها این است كه آدمی تنها حق را بگوید، هرچند به زیان خود یا پدر و مادرش باشد. [2] [1]. أَیسَرُ حَقٍّ مِنْهَا أَنْ تُحِبَّ لَهُ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ وَ تَكْرَهَ لَهُ مَا تَكْرَهُ لِنَفْسِكَ (الأمالی، طوسی، ص98). [2]. إِنَّ لِلْمُؤْمِنِ عَلَی الْمُؤْمِنِ سَبْعَ حُقُوقٍ فَأَوْجَبُهَا أَنْ یقُولَ الرَّجُلُ حَقّاً وَ إِنْ كَانَ عَلَی نَفْسِهِ أَوْ عَلَی وَالِدَیه (بحار الانوار، ج71، ص223). 📚 مفاتیح الحیات ص 481. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 محبوب جاوید

🔸 پیغمبر به جبرئیل (سلام الله علیهما) فرمود: «عِظنِی»؛ مرا موعظه کن! چند چیز را جبرئیل (سلام الله علیه) به آن حضرت گفت _حالا مسئله نماز شب بود و مانند آن _ از جمله فرمود: «أَحبِب مَا شِئتَ فَإِنَّکَ مفَارقُه»؛ هر چه که غیر خداست را بخواهی دوست داشته باشی، دوست داشته باش؛ ولی بالاخره مفارقت آن را تهدید می ‌کند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 محبوب جاوید

🔸 پیغمبر به جبرئیل (سلام الله علیهما) فرمود: «عِظنِی»؛ مرا موعظه کن! چند چیز را جبرئیل (سلام الله علیه) به آن حضرت گفت _ حالا مسئله نماز شب بود و مانند آن _ از جمله فرمود: «أَحبِب مَا شِئتَ فَإِنَّکَ مفَارقُه»؛ هر چه که غیر خداست را بخواهی دوست داشته باشی، دوست داشته باش؛ ولی بالاخره مفارقت آن را تهدید می ‌کند؛ یعنی نه تنها «منقطع الآخر» است و دوام ندارد، بلکه «عند الفراق» به درد آن مبتلا می ‌شوی. 🔸 محبوب ‌ها را ذات اقدس الهی در قرآن به دو قسم تقسیم کرد: محبوب پایدار و محبوب ناپایدار. همان ذات اقدس الهی است که ﴿إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾؛ اما غیر خدا را در اوایل سوره مبارکه «آل عمران» مشخص کرد، فرمود: ﴿زُینَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوات﴾. یا زن و فرزند هستند که از سنخ انسان هستند؛ یا دام‌ ها مثل گاو و گوسفند و اسب و مانند آن هستند که حیوان هستند؛ یا باغ و بوستان و مزرعه هستند که از سنخ گیاهان می باشند؛ یا طلا و نقره و مانند آن هستند که از جمادات می باشند. فرمود: ﴿زُینَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ﴾؛ جامع اینها شهوت است نه عقل، پس محبت به اینها محبت عقلی نیست. 🔸 فرمود چه جماد باشد، چه نبات باشد، چه حیوان باشد، چه انسان باشد، حبّ اینها حبّ شهوی است نه حبّ عقلی، حبّ عقلی همان است که فرمود مزد رسالت پیغمبر است: ﴿لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى﴾. این از سنخ محبت‌ های چهارگانه سوره مبارکه «آل عمران» که نیست، این مودت دائمی است، هجرانی ندارد؛ تا ما رها نکنیم آنها رها نمی ‌کنند، گاهی هم ممکن است انسان رها بکند ولی آنها بر اساس فیض و لطفی که دارند رها نمی‌ کنند، لذا پیام جبرئیل به حضرت پیغمبر (سلام الله علیهما) که فرمود: «أحبِب مَا شِئتَ فَإِنَّکَ مفَارِقه»، این اعلام خطر را کرد که چیزی که از دست دادنی است قابل محبت نیست. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/2Z6zC ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/UhMYF-Rm2eA 📚 درس خارج فقه سلف جلسه 17 تاریخ: 1394/01/19 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra